Resepi

Wednesday 29 August 2012

Cendekiawan Islam : Ibrahim Sa'id

Di muzium Oxford terdapat sebuah kompas yang direka oleh dua orang adik beradik bernama Ahmad bin Ibrahim dan Mahmud bin Ibrahim anak kepada seorang ahli pelayaran dari Isfahan bernama Ibrahim Sa'id. Beliau ialah seorang ahli pelayaran yang telah banyak membantu ahli-ahli pelayaran Eropah mencari jalan ke Timur Jauh dengan melalui Tanjung Pengharapan.

Selain sebagai seorang ahli pelayaran, Ibrahim Sa'id juga merupakan seorang pembuat kompas yang masyhur pada waktu itu. Kemasyhuran ciptaan beliau bukan setakat boleh memandu arah di dalam pelayaran di tengah lautan malah boleh digunakan untuk menentukan arah kiblat dan menentukan waktu sembahyang.

Salah satu ciptaannya yang dianggap oleh orang-orang Eropah mempunyai daya teknik yang tersendiri disamping mempunyai nilai seni yang tinggi kini masih tersimpan di muzium Arquelogico di Madrid. Hasil ciptaan Ibrahim Sa'id itu direka antara tahun 1068 - 1067 M. Hingga ke akhir abad ke 17 orang-orang Eropah masih menggunakan kompas-kompas hasil rekaan saintis-saintis Islam. Disamping digunakan untuk tujuan pelayaran, mereka berminat memilikinya sebagai hasil seni yang kreatif.


No comments:

Post a Comment