Resepi

Wednesday 29 August 2012

Cendekiawan Islam : Al-Zarqali (Arzachel)

Assalamulaaikum wbt.. disini sy hendak berkongsi sedikit tentang cedekiawan islam yang mungkin ada diantara kita yg tak tahu. Sy percaya mesti ada diantara kita yg tak mengenali insan yg bernama Al-Zarkali ini, jd sy akn ceritakan siapa beliau dan apa sumbangan beliau.



(1029 -1087 M)

AL ZARQALI ini telah menulis dan menterjemahkan berbagai-bagai teori ilmu bintang karangan cerdik pandai dizaman Yunani. Disamping itu juga beliau bekerja sebagai tukang membuat alat-alat daripada besi dan aluminium. Maka dalam proses pengkajian dan amali inilah Al Zarqali telah menemukan satu alat baru untuk mengukur jarak jauh bintang-bintang dari bumi. Alat itu dinamakan 'safiha' yang kira-kira sama fungsinya dengan 'astrolabe' orang-orang Eropah yang memperbaharui kemudiannya.

Seorang lagi ahli bintang yang lahir dalam abad ke 12 ialah Al-Bitruji yang dikalangan orang-orang Barat disebut Alpetragius telah mencipta suatu alat yang boleh mengukur perjalanan bintang-bintang. Bukunya mengenai ilmu bintang ini telah disalin ke dalam bahasa Yahudi oleh Musa Ibn Tibbon, dan kemudiannya dalam abad ke 16 telah disalin ke dalam bahasa Latin oleh Kalonymos ben David.

Teori-teori mengenai ilmu bintang Al Zarkali kemudiannya telah disalin oleh orang-orang Eropah terutamanya Montpellier dan Copernicus. Raja Alfonso dari Castille telah megarahkan para saintisnya menyalin buku Al Zarkali ini ke dalam dua edisi, sebuah di dalam bahasa Rumawi dan sebuah ke dalam bahasa Sepanyol. Dan pada abad ke 15 kemudiannya Regiomontanus pula telah menerbitkan karangan-karangan Al Zarqali terutamanya yang mengenai 'safiha'.



No comments:

Post a Comment